bilgiz.org

Temel Bilgisayar Teknolojileri Kullanımı

  • A. GRAFİK 1. Giriş
  • 2.5 Tarama yaparken bilmeniz gerekenler
  • 2.7 Görüntü Formatları Üzerine
  • 2.8. Save for web (gif - jpg)
  • 2.9 Save for web (Dither, Matte)
  • 2.10 Save for web (Quality)



  • Sayfa1/7
    Tarih13.10.2017
    Büyüklüğü338.51 Kb.

    Indir 338.51 Kb.
      1   2   3   4   5   6   7

    powerpluswatermarkobject19928359





    KBT106



    GRAFİK ve ANİMASYON I

    Öğr. Gör. İlker TÜRKER

    iturker@karabuk.edu.tr


    KBUZEM

    Karabük Üniversitesi

    Uzaktan Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi

    Haftanın Konuları (İçerik)

    Referanslar

    MEGEP Eğitim Modülleri

    Vildan Özfenerci

    A. GRAFİK

    1. Giriş


    Grafik – Animasyon dersinin ilk bölümü konusu olan Grafik için bir grafik editörü programının seçilmesi gerekiyor. Her türlü ortam ve aygıt için etkileyici dijital medya üretiminde öncü Adobe firmasının sunduğu “Creative Suite” paketi bile birden fazla grafik editörü içermekte. Biz bu ders kapsamında Adobe Photoshop programını esas alarak bu program yardımı ile grafik geliştirmeyi öğreneceğiz.

    2. Genel Bilgiler

    2.1 Piksel


    Bütün Bitmap programlarda olduğu gibi PhotoShop'ta da ölçü birimi pikseldir. Pikseller kare şeklindedir ve görüntünün en küçük birimidir. Digital görüntüler yana yana gelen piksellerden oluşur. Piksellerin kendi başına en ve boy değerleri yoktur. Öyleyse nasıl, şu kadar cm'lik şu kadar piksellik gibi cümleler kurabiliyoruz? :)

    Kendi başlarına ölçüleri belli olmayan piksellere, ölçülerini biz veriyoruz diyebiliriz. 10 cm uzunlukta 10 piksel varsa, her piksel 1 cm demektir.


    10 cm uzunlukta 100 piksel varsa, her piksel 1 mm. demektir...

    Aşağıda, sağdaki görüntü, fotoğrafı 16 kat büyüttüğümüzde görebildiğimiz piksellerdir. Her piksel kare biçimindedir ve her pikselde sadece 1 renk vardır. Yani bir pikselin bir kısmı açık bir kısmı koyu, ya da yeşil, koyu yeşil olmaz... Bu tür renk geçişleri (degrade) farklı renkte piksellerin yan yana gelmesinden oluşur.








    2.2 Rezolusyon


    Bir resmin piksel yoğunluğunu yani, PPI (Pixcel Per Inches) 1 inç karede
    (1 inç = 2.54 cm) bulunan piksel sayısı. Image/Image Size bölümünden ulaşabileceğiniz bu pencere, gerekli değişiklikleri yapabileceğiniz yerdir.

    Örnek1

    Bir resmi büyütür küçültürken büyüklük ile resolasyonu birbirine bağlarsanız, resmin cm cinsinden büyüklüğü değişmiş görünse bile, görüntü büyüklüğü değişmez. Aşağıdaki örnekte resmin genişliği 5 cm yapılmasına rağmen, iki resim arasında büyüklük farkı yoktur. Çünkü Bitmap programlar, sonuçta kaç piksel olduğuna bakarlar. İşaretlenmiş kısımda genişliğin 49 piksel olduğunu görüyorsunuz.



    Örnek2

    Ama bu 3lü bağlantıyı kurmadan Rezolusyonu değiştirseniz, resmin büyüklüğü de değişir.











    49 piksel

    34 piksel

    24 piksel

    17 piksel


    2.3 Anti-aliasing


    Piksellerin kare biçimli en küçük resim elemanı olduğunu tekrarlayalım. Bir resim piksellerin toplamından meydana gelir. Bitmap programlar, mozaik döşer gibi bunları yanyana getirip görüntüyü oluşturur. Düz alanlarda sorun yoktur, ama yuvarlak dönmesi gereken yerlerde tırtıklı bir görüntü ortaya çıkar.

    Bunu çözmenin yolu, rengin kenarına kırıklı görüntüyü biraz azaltacak, daha açık pikseller yerleştirmektir. Anti-aliasing işte budur...

    Bu seçeneği genel olarak aktif halde tutmanız, resimlerin kırıklı görünmesini engeller.









    2.4 İnterpolasyon


    Piksel temelli programlarda yaşanan sorunlardan birisi resmi büyütmedir. Resim büyürken araya pikseller eklenir. Program, en yakın piksellerin değerini esas alarak, araya pikseller ekler.
    Elinizdeki orjinalden daha büyük bir tarama yapacaksanız, bunu baştan hesaplamalısınız. Bir örnekle bu hasaplamanın mantığını inceleyelim.

    Elinizde 14x10 cm bir resim olduğunu ve bunu 50 x 70 cm boyutlarına büyütmeniz gerektiğini varsayalım. Scanner'ınızın en üst tarama resulation da, mesel, 900 pixsel/inc olsun.


    1. Önce orjinalin gerçek ölçülerinde (10 cm x 14 cm) ve 900 pixsels/inch'te tarama yapalım. 4961'e dikket edin…



    2. Ofset baskı ve printer çıkış için 300-310 gibi rakamlar geçerliyse de, resolution'un 270 olması da idare ediyor... (Kağıt cinsine göre 60, 70, 80'lik tramla basılır) Buradan hareketle resolution'u 270 getirdiğimde, resmin boyutları 46,67 x 33,33 cm e ulaşıyor. Dikkat ederseniz 4961 piksel yine aynen görünüyor...

    İşte işin sırrı burada. Resimde interpolasyon olmuyor... (Photoshop, resim büyüdüğü için kafasına göre araya piksel eklemek zorunda kalmıyor.

    3. Büyütmemiz gereken ölçü ise 50x70 cm idi. Resolution 180 olduğunda, interpolasyonsuz bu ölçüye ulaşabiliriz ama bu da yeterli bir kalite sağlamayacaktır.





    4. Demek ki resim ilk tarandığında (Resolution 270 e razıysak) 1350 pixsel/inc olarak taranmalı. (1/1 taradığını varsayıyoruz, aslında dram scannerlar bu hesabı kendisi yapıyor). 7441'e dikkat edin…



    5. Ölçü 50x70 ve resolution 270 ...

    7441 hala aynı yani interpolasyon yok...

    Buradan çıkan bir sonuç daha var: Yukarıdaki örnekleki gibi bir büyütme istiyorsak ve scanner'ımızın kapasitesi daha yüksek taramaya olanak vermiyorsa, bu işi drum scanner'la halletmeniz gerekiyor.

    İyi sonuç alınması gereken işlerde, tarama masrafından kaçmamak, bu işi masaüstü scanner'la değil, renklerin doğru olarak taranacağı bir Drum scanner kullanmak en iyi çözüm. Yani bu iş de profesyonellerine bırakılmalı...

    2.5 Tarama yaparken bilmeniz gerekenler

    i. PPI (Pixel Per Inc) ya da PPC (Pixel Per cm)


    1 inç'de (1 inç = 2.54 cm) ya da 1 cm'de bulunan piksel sayısı.

    Taradığınız resmi web'de kullanacaksanız 72 PPI taramanız gerek.


    Ofset baskı için durum değişiyor. Baskının yapılacağı kağıt cinsi önemli. Gazete kağıdı ile kuşe kağıda yapılacak baskı arasında fark var.
    Gazete kağıdına 40 lık tramla basılırken, kuşe için 70 ya da 80 lik tram kullanılması gerekir. 1. Hamur kağıt için 60 lık ... Her ne kadar bunlar LPI değeri ile belirleniyorsa da, LPI ile PPI değeri arasında da bir ilişki var...

    Buradan hareketle tarama Rezolusyonu da değişiklik gösterir.


    Ama kabaca 250 ile 350 PPI arasında olması gerektiğini söyleyebiliriz.

    En çok kullandığınız kuşe kağıda baskı için: 306-310 PPI

    Tabii bu Rezolusyonu önerirken, resmi orijinal boyutta tarayacağınızı varsayıyorum. Büyütme yapmanız gerekiyorsa interpolation bölümünü okuyun.

    ii. LPI (Line Per Inc)


    Film pozlanırken 1 inç yüksekliğindeki (2.54 cm) alana atılan satır sayısı.

    Ofset baskıda tramlarla iş basılır. Tramlar, bir birine özel açılar ile dizilmiş noktacıklardır ve sonuçta aralarında belli bir miktar boşluk vardır. Paralel çizgiler halinde sıralandıklarını düşünebilirsiniz. Tramlar yardımı ile Cyan, Magenta, Yellow ve Black mürekkeplerini kağıda aktarır. Bu çizgilerin yoğunluğu ve aralığı baskı kalitesini belirler. En çok kullanılan tram aralıkları 175, 150, 133, 120, 110, 100, 85 ve 65 LPI'dir.

    Yukarıda yazdığımı yeni eklemelerle genişleteyim.

    3. hamura baskı yani 40-50 lik tram = 110 - 130 LPI


    1. hamura baskı yani 60 lık tram = 150 LPI
    Kuşe kağıda baskı 70 lik tram = 175 LPI
    Kuşe kağıda baskı 80 lik tram = 200 LPI

    Peki bu değerleri biliyorsunuz, resolasyonu nasıl hesaplayacaksınız? Yani PPI ne olmalı? Photoshop yapmayı düşündüğünüz baskıya uygun tarama Rezolusyonunu size bildiriyor. Nasıl mı?



    5x5 cm boyutunda bir işiniz olduğunu düşünün. Bunu Kuşe kağıda basacaksınız. Normal kalitede... Herhangi bir Rezolusyonda 5x5 cm lik bir Photoshop dökümanı açıp deneyelim. Auto butonuna tıklayın. Aşağıdaki pencere karşınıza gelecek.



    Baskımızın özelliği gereği 175 LPI bize yetiyor. Screnn bölümüne 175 yazıp tabloyu okeyleyin. Önce Good seçeneğinde deniyoruz.

     

     


    Sonucu görüyorsunuz. 5x5 cm için Rezolusyon 263 olarak hesaplandı.



    Şimdi de Best seçeneğiyle deneyelim...

     

     


    Bu kez Rezolusyon olarak verilen değer 350 PPI.

     Dikkat ettiniz mi bilmiyorum.
    Good seçeneğinde: LPI x 1,5 = PPI (175 x 1,5 = 262,5)
    Best seçeneğinde: LPI x 2 = PPI (175 x 2 = 350)

    Bu demektir ki, Rezolusyonun ne olduğunu kendimiz de hesaplayabiliriz.


    Yani: LPI x (1,5 ya da 2) = PPI

    Unutmayın büyütme yapacaksanız, interpolasyona neden olmamak için, tarama Rezolusyonunu büyütme oranına göre hesaplamak zorundasınız.


    Bunun için interpolation bölümünü okuyun.

    iii. DPI (Dot Per Inc)


    Çıkış cihazlarında 1 inç'te (2.54 cm x 2.54 cm) noktalanan (yani basılan) ya da pozlanan piksel sayısı.

    Renkli/siyah-beyaz çıkış yapan yazıcılar baskılarını nokta vuruşları ile yaparlar. Her inç'e noktalanan piksel sayısı makinenizin özelliğine göre değişir. Çünkü her yazıcının kullanabileceği en yüksek nokta yoğunluğu farklıdır. 300 DPI, 600 DPI, 1200 DPI gibi... CMYK adı verilen Cyan, Magenta, Yellow ve Black ile kağıdın üzerinde küçük mürekkep noktacıkları basar, bunlar da bildiğimiz renkleri oluşturur.

    Film çıkış cihazları da çözünürlüğü DPI'e, yani bir Inch başına vurduğu nokta sayısına göre hesaplar. İnç başına düşen nokta sayısı çok azalırsa kalite kaybı olur ama gerekenden fazla olursa daha iyi sonuç alırız diye düşünmeyin. Yüksek çözünürlüklerde, sadece gereksiz büyümüş dosya boyutu ve anlamsız bekleyişler yaşarsınız.

    DPI = 16 x LPI değerinde olması Resimdeki renklerin (Filmlerin siyah beyaz olduğunu biliyorsunuz, yani oradaki gri dağılımının) sağlıklı basılmasını sağlar.


    2.6 Görüntü Formatları


    Masaüstü yayıncılıkta programlar bir birlerinden dosya alışverişinde bulunarak çalışırlar. Bir resmi veya vektörel çizimi oluşturduğumuz uygulama programından bağımsız hale getirip sayfa düzenleme programına ya da vektörel programlara aktarmak için farklı bir formatta kaydetmemiz gerekir. Yaygın kullanılan görüntü formatlarından bazıları:

    i. PICT


    PICT formatı bütün programların ortak kullandığı dosya formatıdır. Herhangi bir uygulama programına aktarıldığında resim bilgisi sayfaya dahil olur. Görüntü diskinizden silinse dahi baskı aracı sayfayı basarken PICT dosyasını aramaz.

    Logo düzenleme ve yeniden oluşturma işlemleri sırasında PICT olarak kaydedilmiş görüntüyü, Illustrator ve FreeHand programlarına aktardığımızda, llustrator programı isteğe bağlı olarak dosya aç komutuyla görüntüyü açar ve sayfaya Template (yarı saydam/arka plan) olarak yapıştırır. Böylelikle bu görüntünün üzerinden vektörel olarak çizimimizi yapabiliriz.

    FreeHand programı ise resim al komutuyla sayfa içine resim olarak aktarır, görüntüyü Template (yarı saydam/arka plan) yapmak için Layer paletinden background (arka plan)'ı seçerek vektörel olarak çizebiliriz. PICT ile sayfa üzerine yapıştırdığınız görüntüyü ancak sunum için kullanabilirsiniz. Masaüstü Laserlerde görüntü pürüzsüz çıkabilir ama baskı ortamına aktardığınızda görüntü kırıklaşıp fluğ bir hal alır. Sunum işiniz bittiğinde görüntüyü yeniden yüksek (HiRes) taratıp (304.8 Dpi) sayfa üzerine yerleştirmeniz gerekir.

    ii. EPS


    EPS formatı hemen hemen bütün çizim ve sayfa düzenleme programları tarafından desteklenir. Photoshop programında, döküman Bitmap modunda kaydedilirken Transparen Whites (Beyazları transparan yap) seçeneği işaretlenerek kaydelirse dosyada beyaz alanları şeffaf tanımlayabilmesidir. Renkli bir döküman EPS olarak kaydedilecekse olası baskı problemlerini önlemek için CMYK moduna geçirilmiş olmalıdır.

    Kaydederken karşınıza çıkan dialog kutusunda;


    Preview: EPS dosyanızı diğer programlarda kullanırken resmin nasıl göründüğüne dair bir öngörüntüdür. Bu sayede resmi istediğiniz kadraja yerleştirebilirsiniz. Bu menüdeki Macintosh seçeneği bütün programların kullanabileceği bir PICT öngörüntü oluşturur. Dosyanızın öngörüntüsünü TIFF seçerseniz bu dosyayı IBM uyumlu bilgisayarlarda da kullanabilirsiniz.

    Encoding: Bilgilerin dosya içinde ASCII yada Binary şeklinde saklanmasını isteyebilirsiniz. Binary kodlama ASCII'nin yarısı kadar yer tutar. Genellikle Binary kullanılır fakat bazı PostScript hatalarını resim dosyalarını ASCII kaydederek önlemeyi deneyebilirsiniz.
    Clipping Paths: Photoshop 4,0 versiyonunda görüntü dosyanız üzerinde dekupe etmek istediğiniz bölgeyi kapsayan path'i seçeceğiniz bölümdür. Photoshop 5,5 versiyonu, eğer kaydet komutunuzdan önce path penceresinden çizimi clipping etmişseniz otomatik olarak dekupe edilmiş görüntüyü dosya içine yazar.

    DCS1: CMYK olarak kaydedilmiş EPS dosyalar için geçerlidir. DCS yüksek çözümlemeli renk bilgisini içeren 4 adet (C,M,Y,K) dosya ve beşinci olarak sayfa düzenlemede kullanacağınız bir ana dosya oluşturur. Ana dosya 72 dpi bir öngörüntü dosyasıdır, 4 adet yüksek çözümlemeli dosya baskı sırasında kullanılır. Dikkat etmemiz gereken bir nokta, DCS'nin yarattığı sayfa düzenlemede kullanacağınız öngörüntü dosyasının ismini asla değiştirmeyin. Eğer değiştirirseniz dosyanız baskı sırasında yüksek çözümleme dosyaları bulamayacağından öngörüntü dosyasını (72 Dpi) basar.
    Kaydetme sırasındaki seçeneklerinizin ilki, öngörüntünün nasıl olacağı, ikincisi dosya biçimi, üçüncüsü ise yüksek çözümleme dosyalarının sıkıştırma biçimi ile ilgilidir.

    DCS2: CMYK+Ekstra renkler için kullanılan dosya kayıt biçimidir. Resim üzerinde ekstra (Beta) kanal kullandığınızda dosyanız içindeki beşinci veya daha fazla renk kanallarını bastırmak için kullanacağınız format biçimidir.
    EPS ayrıca vektörel programların (Illustrator ve FreeHand) sayfa düzenleme programlarına dosya aktarım formatıdır. Vektörel dosyalar eps formatında kaydedilmez ise sayfa düzenleme ve resim programları kendi dosya içlerine alamazlar. Örneğin Photoshop programı vektörel çizimli bir eps dosyasını restarize ederek (piksele çevirerek) kendi bünyesine alabilir. QuarkXpress programı EPS formatlı dosyaları bir öngörüntü (Preview) dosyası oluşturarak sayfa üzerine yapıştırır.

    iii. TIFF


    TIFF formatı bilgisayarlar arası ortak bir dosya formatıdır. Tüm programlar tarafından desteklenir. Bu formatta kayıtlı dosyalar, herhangi bir uygulama programının sayfa içine alındığında görüntü ve zeminin renk değerlerini azaltma ve değiştirme olanağı verir. Örneğin farklı farklı renklerde kullanacağımız bir görüntü yada logoyu TIFF formatla kaydadip sayfaya yapıştırdığımızda renklerini değiştirebiliriz. Bu yolla her renk değişikliğinde onu yaratan uygulama programını açıp yeniden renk verip yeni dosyalar oluşturmamış oluruz.

    Kayıt sırasında LWZ seceneği dosyayı sıkıştırarak kayıt edilmesini sağlar ancak, bu seçenekle kayıtlı dosyaları film baskı araçları desteklemez. Bu kayıt biçimiyle gönderdiğiniz dosyaları, film servisinize bildirirseniz doğacak sorunları baştan halletmeş olursunuz.


    iv. JPG


    JPG formatı, resim işleme programlarının yüksek Mb'lı dosyaları sıkıştırarak disk üzerinde kayıt edebileceğiniz bir formattır. JPEG veya JPG formatının özelliği gerçek renk değerlerini içermesidir. Bu nedenle fotoğrafik (çizgisel/grafiksel olmayan) görüntüle için kullanılmalıdır.

    JPEG sıkıştırma yöntemi görüntünün algılanması için zorunlu olmayan detayları bulup atan ve dosyayı bu şekilde sıkıştıran bir format olduğundan kayıplı formatlar arasında yer alır. Kaybolan ayrıntılar ve sıkıştırma oranı arasında bağlantı bulunduğundan bu dengeyi iyi korumak gerekmektedir. Daha fazla sıkıştırma daha fazla detay kaybı daha az sıkıştırma daha büyük dosya demektir. Kaybedilen detayların geri getirilmesi söz konusu olmadığından dosyanın bir kopyasını mutlaka alınmalıdır.


    v. BMP


    BMP Windows ve Microsoft'un PCX formatını değiştirerek geliştirdiği bir formattır. Windows 3.1 ve 95 ile birlikte gelen Paint programı görüntüleri bu formatta işler. BMP formatı 1-24 bit arasında değişen bir piksel derinliğini içerebilir. Sıkıştırma seçeneği başlangıçta bulunmamakta idi. Opsiyon olan bu sıkıştırma görüntüde detay kaybına yol açmaz, yani kayıpsız sıkıştırma yöntemlerindendir. BMP formatı alıcı bilgisayarında Paint'den başka görüntü program'ı bulunmadığı durumlarda kullanılır.

    vi. GIF


    CompuServe firmasının Graphics Interchange Format (GIF) dosyaları İnternet üzerinde oldukça yaygın kullanılan bir formattır. Az sayıda renk içeren (1 ila 8 bitlik) dokümanlarda oldukça iyi sıkıştırma sağlaması, animasyonlarda zamanlama ve farklı boyutlardaki resimleri bir arada tutma desteği, saydam renk tanımlanması bu format'ı popüler yapan nedenlerden sadece bir kaçıdır.

    Ancak Photoshop gibi resim işleme programlarının çoğu GIF formatının tüm özelliklerini kullanamamaktadır. Bu nedenle bu format ile çalışırken sıklıkla başka programlara gereksinim duyulmaktadır. GIF dosyaları Bitmap, gri skala ve indekslenmiş renk sisteminde olabilmektedir. Gerçek renk desteği yoktur. GIF resimleri sıralı (interlaced) veya sırasız kaydedilebilmektedir. Sıralı GIF dosyaları yükleme esnasında satır satır gelerek resim bitiminden önce neye benzeyeceğine dair bir ipucu verirler. Saydamlık tanımlanması için GIF89a Export komutu kullanılarak saydam olacak renk belirlenebilir.


    vii. PNG


    PNG Portable Network Graphics formatı patentsizdir. PNG kayıpsız Wave Table sıkıştırma yöntemini kullanır. Şu anda mevcut olmayan kayıpsız gerçek renk ve saydamlık bilgilerini içeren resim kalitesini internet'e taşımayı amaçlamaktadır. PNG dosyalarılarındaki saydamlık bilgileri alfa kanalı içerisinde saklanmaktadır. Sıralı yükleme de olanaklıdır. Ayrıca sıkıştırma için değişik filtreleme algoritmaları sıkıştırma öncesi kullanılabilmektedir.

    viii. PSD


    Photoshop Document (PSD) Photoshop uygulamasına özel bir formattır. PSD çok sayıda alfa kanalını, path'ı ve katmanı desteklemektedir. PSD dosyaları ikili dosya, indekslenmiş renk, gerçek renk RGB, CMYK, Lab biçimlerini destekler. Çalışma yaptığınız işlerin PSD'sini saklamayı alışkanlık haline getirmeniz, daha sonra yapıcak düzeltmelerde çok işinize yarayacaktır.

    2.7 Görüntü Formatları Üzerine

    i. GIF: Büyüklük ve kaydetme


    GIF formatı web üzerinde, bilgisayar grafiklerinin yollanmaları amacıyla geliştirilmiştir. GIF, 256 ve daha altındaki renkleri destekler.

    Soldan sağa doğru, yatay bir hat üzerinde, benzer pikselleri tarar. Sadece renk değişikliklerini kaydeder. Bu nedenle resimde yatay alanların aynı renkle doldurulması, GIF resmin daha az dosya büyüklüğünde olmasına neden olur.

    Yatayda farklı renkte piksellerin bulunması ve noise etkisi, dosya büyüklüğünü arttırır. Aynı renkte yatay çizgilerin bulunduğu bir resim, aynı renkte dikey çizgilerin bulunduğu bir resimden (piksel büyüklükleri aynı) daha az yer kaplar.

    Tasarımınıza çok ters düşmeyecekse, degradelerin çizgi örneğindeki gibi yatay olarak uygulanması ve GIF kaydedilmesi, dosya büyüklüğünüzü azaltacaktır.







    277x142 piksel / 638 bayt

    277x142 piksel / 3 KB







    277x142 piksel / 35 KB
    Add Noise (Amound:50)

    277x142 piksel / 37 KB
    Add Noise (Amound:50)

    GIF kaydetme:

    Scannerde taradığınız resimler RGB ya da CMYK'dır. (Digital fotoğraf makinesi RGB) Bu resimleri GIF kaydetmek için modunu Indexed Color�a çevirmelisiniz. Böylece resmi oluşturan gri tonlar (RGB, Lab veya CMYK kanalları) tek bir kanalda toplanır. Resimde en fazla 8-bit�lik veri kalır, diğer renk bilgileri atılır. GIF kaydetmek için Save as ya da Export seçeneklerini kullanabilirsiniz.

    GIF89a Export seçeneğinde resmin formatı önemli değildir, export ederken size sunulan 3 ihtimalden birini seçebilirsiniz. Exact, Adaptive ve System. Resminiz Indexed Color'a çevrilip export edilir. Orijinal resminiz eski özelliklerini koruyarak kalır.

    Save as seçeneğinde ise, RGB CMYK resimlerinizi Indexed Color'a çevirmeniz gerekir. Bu çevirme sırasında size daha çok seçenek sunulur. Exact, Adaptive, System seçeneklerine ek olarak Web, Uniform seçeneklerini seçebilirsiniz. System'i ise Macintosh ya da Windows olarak belirleyebilirsiniz.

    Dither / Diffuion'u seçerseniz, resimde olmayan renklerin varmış gibi görünmeleri sağlamak için farklı renkte pikselleri oluşur.  Bu da bir renkten diğerine geçerken sert geçişlerin olmasını önler. Tek rengin geniş alanlar kapladığı resimlerde   ise none seçilmelidir, böylece düz rengin içinde farklı pikseller görmezsiniz.

    Adaptive paletini seçmeniz durumunda, 8-bit�lik resim, 24-bit kalitesine en yakın biçimde kaydedilecektir. Adaptive ile renkleri indekslerken, 8 veya daha düşük değerde bit derinliği seçebilirsiniz. Adaptive, renk kalitesini korur ancak, kullanacağınız işletim sisteminin paletine bağlı olarak paylaşılmayan renkler problemiyle karşılaşabilirsiniz.

    GIF kaydederken Web216 paletini kullanırsanız, resim, hem Macintosh hem Windows ortamında aynı şekilde görünecektir.

    "File" menüsünden "Save for Web" i seçin

    Açılan ekranda "optimized" bölümünde "transparency" kutusunu seçin ve "Settings" bölümünün "GIF" olduğundan emin olun.

    Photoshop 6.0 ve 7.0'ın Export menüsünde GIF 89a yok, bu seçenekle çalışmalarınıza devam etmek istiyorsanız, PS 4, 5 veya 5.5 'in Import-Export klasöründe bulunan GIF89a Export.8be isimli dosyayı Photoshop'un aynı isimli klasörüne kopyalayın.

    ii. GIF: Interlacing, şeffaflık ve animasyon


    GIF'i çekici kılan özellikler : Interlacing, şeffaflık ve animasyon GIF formatının desteklediği özelliklerdir.

    Interlaced, izleyicinin resmin giderek belirginleşen bir biçimde görünmesidir. Resmin yukarıdan aşağıya doğru sırasıyla önce 1, 9, 17, 25 ve ....�ci pikselleri görünürken, ardından 2, 10, 18, 26 ve ....�ci pikselleri de görünmeye başlar. Böylece  ilk kaba görüntü ile resmin ne olduğu anlaşılır. Interlaced, dosya büyüklüğünü arttırır ama önemsenmeyecek kadar.

    (Aşağıdaki örneklerde fark yok gibi görünmektedir ama resmin boyutları büyüdükçe, küçük bir fark oluşur)






    123x190 piksel / 23 KB
    Normal

    123x190 piksel / 23 KB
    Interlaced

    GIF�in ikinci avantajı, transparan (şeffaf) kayıt özelliğidir. Transparency işlemi, resmin Web sayfasında şeffaf olmasını  istediğiniz bölümlerinden, sayfanın zemin renginin (veya deseninin) görünmesini sağlar.





    123x190 piksel / 15 KB
    Normal

    123x190 piksel / 7KB
    Transparan

    GIF'i çekici kılan bir diğer özelliği de hareketli görüntülere olanak tanımasıdır.Hareketin her bir parçası farklı bir layer'da yer alır. Bunların ardarda görünmesiyle hareket etkisi oluşur. Her Layer'ın ne kadar süre görüneceği denetlenebilir.





    188x151 piksel / 13 KB
    Normal

    188x151 piksel / 150 KB
    Animasyon


    iii. GIF’in tercih edileceği resimler:


    Birkaç rengin tonlarından oluşan geniş alanları olan resimler,  logotype�lar, degrade zeminler, eğimli hatların yoğun biçimde kullanıldığı illustrasyonlar, kroki ve şematik çizimler ile karikatür benzeri, Indexed Color'a çevrilerek, GIF olarak kaydedilebilir.

    iv. GIF : Küçültmeniz gerekiyorsa


    GIF olarak kaydedilmiş resimleri küçültmeniz gerekirse...

    Az renkli ve çizgisel resimlerin gif olarak kaydedildiğinde daha iyi sonuç verdiğini biliyorsunuz. Özellikle 1-2 piksellik çizgilerden oluşmuş resimlerinizin daha küçük boyutlardaki görüntülerine ihtiyacınız olduğunda bazı sorunlar yaşayabilirsiniz.



    Yukarıdaki resim %50 oranında küçültülünce çıkan sonucu aşağıda görüyorsunuz...



    Bunu önlemek için yapabileceğimiz birşey var ...

    Resmi RGB moda çevirin ve öyle küçültün. (Resim 1) Resim yine tam istediğimiz gibi değil ama hiç olmazsa çizgiler kaybolmadı.
    Resmin özelliğine göre yeterli oranda Unsharp Mask uygulayın. Level penceresini açın. Griler siyah ya da beyaz biçimine dönüşünceye kadar ayarlama yapın. (Resim 2)

     






    Resim 1

    Resim 2

    v. GIF: Transparan resimde sorun giderme


    Transparan Gif yaparken dikkat etmeniz gereken ayrıntılar...

    En büyük sorun, resmin kenarında görünen, istenmeyen piksellerdir. Resim 1 deki görüntü transparan olarak hazırlandı (Resim 2) Uç kısımlardaki beyaz pikselleri farkediyor olmalısınız ... Tek renk kullandığınız transparan giflerde bunu önlemek çok kolay. Transparanlığı oluşturan bölgeyi hazırlayıp bir alfa kanalı olarak kaydettikten sonra, resminizi olmasını istediğiniz renkle doldurun (Resim 3) Gerekli işlemleri bundan sonra yapın.







    Resim 1

    Resim 2







    Resim 3

    Resim 4

    Resminiz çok renkliyse (Resim 5) kaydettiğiniz alfa kanalı seçili hale getirdikten sonra 1 piksel daraltın ve tekrar kaydedin. Transparan olmasını istediğiniz bölge için, daralttığınız alfa kanalını kullanının. (Resim 6)





    Resim 5

    Resim 6

    vi. Gif/Gif89a Export ile transparan kayıt


    Transparan yapmak istediğiniz resmi önce seçmeniz gerekir. Bunun için resmin özelliğine uygun araçlar kullanarak seçiminizi tamamlayın.

     

    Select /Save Selection ile bir alfa kanalı olarak kaydedin. Resmin modunu Image / Mode / Indexed Color'a çevirin.

    File / Export / Gif89a Export penceresini açın. Selected Colors yazan kısma tıklayıp, orada kaydettiğiniz alfa kanalının görünmesini sağlayın. Okey tuşuna basın. Bir isim verip kaydetme işlemini tamamlayın.




    Sonuç aşağıda...




    vii.  JPEG: Kaydetme ve özellikler


    Joint Photographic Expert Groups

    JPEG renk geçişlerinin önemli olduğu resimlerde, renk kalitesinin ne kadar azalacağına kullanıcının karar vereceği sıkıştırma seçenekleri sunan bir formatıdır.

    Sıkıştırırken, resimdeki piksellerin renk bilgisini, piksellerin adresini kaydeder ve seçilen sıkıştırma oranını göre, benzer renkteki pikselleri aynı renge çevirir. JPEG, resimde sıkıştıracağı pikselleri bulmak için, resmi sol üst köşeden sağ alt köşeye doğru diyagonal biçimde tarar. 5/1 den 15/1 e kadar oranlarda sıkıştırma uygulanabilir.

    JPEG kaydetme:

    RGB resimleri JPEG kaydedebilirsiniz. Indexed Color modundaki resimler JPEG kaydedilemezler. Ayrıca resimde alfa kanallarının bulunmaması gerekir. Layer'lı dökümanlar da JPEG kaydedilemezler.

    Benzer renkteki pikseller sıkıştırma sırasında aynı renge dönüşeceği için resimin boyutlarında önemli derecede azalma olur. Bu aynı zamanda, piksellerin yok olması anlamına da geldiği için, orjinali önemli resimlerin bir yedeğinin kullanılması tavsiye edilir. Baseline Optimized seçeneği, en iyi sonucu vermektedir. Resmin kademeli oluşması için progressive seçeneği kullanılır. Netleşmenin 3, 4 ya da  5  adımda mı oluşacağını belirleyebilirsiniz. Bütün tarayıcıların desteklemediği bu seçenek daha fazla dosya büyüklüğüne neden olur.







    RGB / 8 bits
    Image options: 10
    Baseline optimized
    39 KB

    RGB / 8 bits
    Image options: 10
    Baseline standard
    43 KB

    RGB / 8 bits
    Image options: 10
    Progressive (Scans-3)
    12 KB

    JPEG'i çekici kılan özellikler:

    GIF'in sadece 256 rengi desteklediği düşünülürse, milyonlarca renk içeren fotografik görüntüler için JPEG'in önemi kendiliğinden ortaya çıkar. Görüntü kalitesinin denetlenebilmesi de ayrı bir avantajdır.


    viii. JPEG'in tercih edileceği resimler:


    Geniş alanlar halinde tek rengin bulunmadığı, detayları fazla tüm fotografik görüntüler için kullanılabilir.

    ix. JPEG: Farklı seçeneklerin sonuçları


    RGB bir resmin farklı sıkıştırma oranlarında (Baseline Optimized)
    JPEG'e çevrilmiş görüntüleri






    RGB / 8 bits


    Image options: 10
    49 KB

    RGB / 8 bits


    Image options: 8
    25 KB

    RGB / 8 bits


    Image options: 6
    17 KB








    RGB / 8 bits


    Image options: 4
    15 KB

    RGB / 8 bits
    Image options: 2
    13 KB

    RGB / 8 bits
    Image options: 0
    11 KB

    x. PNG : Özellikler


    Web için tasarlanmış yeni bir formattır. Gif gibi 256 renkle sınırlı olmayan,  Jpeg gibi sıkıştırma oranı arttıkça kalite kayıpları oluşmayan bu format, aynı zamanda kademeli olarak görüntünün oluşması özelliğine de sahiptir.

    PNG, kayıpsız bir filtreleme ile, tüm renk bilgileri ve tüm alfa kanallarını koruyarak sıkıştırmayı gerçekleştirdiği için, eski sürüm web tarayıcıları tarafından desteklenmeyecek olmasına rağmen geleceğin formatı olarak görülmektedir. Bildiğiniz gibi, GIF 256 renkten fazlasını desteklemez, JPEG ise alfa kanallarına izin vermez.

     






    PNG
    155x185 piksel / 83 KB
    Adaptive

    GIF
    155x185 piksel / 36 KB
    Adaptive

     PNG formatı aslen GIF için alternatif olarak ortaya çıkarılmıştır.

    PNG formatı LZW sıkıştırma algoritmalarını kullanmaktadır.GIF ve JPG formatına nazaran internette paylaşılan görseller için mükemmel özellikler ve avantajlar sağlamaktadır.

    PNG kalite kaybına neden olmayarak şeffaflığı destekliyor.Böylece görseller için büyük bir avantaj oluyor. PNG formatının bir diğer özelliği ise hem 8bit renk hemde 24 bit renk desteğinin bulunuyor olmasıdır.

    2.8. Save for web (gif - jpg)


    Resimleri webde kullanmak için optimize etmek gerekir, yani olabilecek en küçük dosya boyutuna getirmek... Bunun için en pratik yol, save for web seçeneğini kullanmak... Resmin özelliğine göre neler yapmanız gerektiğini diğer derslerde anlatmaya çalıştım. Burada, farklı optimize biçimlerinin resimleri nasıl etkilendiğini bir arada görmeniz için farklı tip resimleri bir araya getirip, örnekler hazırladım.



    Gif

    Gif seçeneği seçerseniz, yukarıda pencere açılacaktır. Farklı seçeneklerden seçtiklerinize göre resimlerin görüntüsü aşagıdaki gibidir.

    Degrade olan (bir renkten diğerine geçiş) resimlerde gif seçeneğinin iyi sonuç vermediğini görebilirsiniz. Çizgisel resimlerde ve ekran resimlerinde ise en iyi sonucu gif'le alırsınız... Aşağıdaki örnekler, sırasıyla 64, 125 ,256 renk seçenekleriyle hazırlanmıştır.

    Resim 1 Gif (64) 19 K



    Resim 2 Gif (128) 25 K



    Resim 3 Gif (256) 31 K



    Jpeg

    Jpeg seçeneği seçerseniz, yukarıda pencere açılacaktır. Farklı seçeneklerden seçtiklerinize göre resimlerin görüntüsü aşagıdaki gibidir.

    Sıkıştırma çoksa resmin bozulma oranı doğal olarak daha fazladır. Çizgisel resimlerde bu bozulma daha belirgin görülür.

    Genel olarak 50 sıkıştırma işi görecek bir sonuç verebilir.. Hem resim çok bozulmaz hem de makul bir dosya büyüklüğü elde edersiniz...

     

    Resim 4 Jpg (Low - 10) 11 K



    Resim 5 Jpg (Medium - 30) 16 K



    Resim 6 Jpg (High - 60) 28 K


    2.9 Save for web (Dither, Matte)


    Save for web seçeneğinin sunduğu diğer ayrıntılara göz atalım...

    Gölge yaptığınız resimler aynı zamanda tranasparan olacaksa yaşanan bir sorun vardır. Resim:1 beyaz zemin üzerinde sorunsuz görünüyor ama Resim:2 deki gibi, zemin üzerindeki görüntüsü çok kötü...




    Resim: 1

    Resim: 2



     

    Kullanacağımız zemin rengini, photoshopta ayrı bir layer olarak da hazırlayabilirsiniz ama bundan daha pratik bir yolu, kaydederken zemin rengini vermeniz...

    Aşağıdaki örnekte matte olarak FFCC33 kullanıldı, yanda gölgenin altında aynı rengin oluştuğunu görüyorsunuz..






     

    FFCC00 olmasına karar verdiğim zemin için hazırladığım örnekler aşağıda...


    Resim:3 hazırladığım örnek... Onu beyaz zemin üzerinde kullanmayacağım için olması gereken zeminin üzerine koyuyorum.. (Resim:4)


    Resim: 3


    Resim: 4

     

    Gölgede ilginçlik yapmak için denenebilecek bir şey var... Diffusion, Pattern ve Noise seçenekleri arasından noise ile yaptığım örnek...(Resim 5) Matte yine seçili..







     


    Resim 5

    Bu tür hazırladığınız resimleri farklı zeminler üzerinde de sorunsuz olarak kullanabildiğinizi görüyorsunuz.. (Resim 6 ve resim 7)




    Resim 6


    Resim 7

    2.10 Save for web (Quality)


    Save for web seçeneğinin sunduğu başka bir ayrıntı...

    Resminizin bir bölümünü farklı oranda sıkıştırmanıza yarar. Bunun için, üstteki örnekte gördüğünüz gibi bir alfa kanalı hazırlamış olmanız gerekir. Seçtiğiniz alanı Feather verdikten sonra kayderedseniz, yumuşak bir geçiş olacaktır.




    Resim 1 11 K


    Resim 2 7 K

    Resim 1'de herhangi bir seçim yapılmadan, doğrudan jpg olarak kaydedildi. (quality:60)


    Resim 1

     Resim 2'de ise, quality'nin yanındaki bölüme tıklayın ve orada yaptığınız alfa kanalını tanıtın...












    Resim 2
      1   2   3   4   5   6   7






        Ana sayfa


    Temel Bilgisayar Teknolojileri Kullanımı

    Indir 338.51 Kb.