bilgiz.org

Çalıştırmak için neye ihtiyacımız var programlama dili seçerek kodlamaya değil mi?

  • Properties: seçili nesnesinin her türlü özelliğinin edit edildiği bölümdür. (sayfanın sağ alt köşesindedir)



  • Sayfa1/5
    Tarih02.07.2017
    Büyüklüğü425.5 Kb.

    Indir 425.5 Kb.
      1   2   3   4   5

    1.çekim

    ************************
    1- Microsoft Visual Studio .Net Kurulumu ve Sistem Gereksinimleri
    Arkadaşlar Şu ana kadar programlamanın temelini gördük,

    programlama nedir,

    algoritma nedir,

    algoritme geliştirme kuralları gibi konularını anlattık

    hatta algoritma örnekleri yaptık.

    Peki her şey iyi güzel de algoritma örnekleri bilgisayar üzerinde çalıştırdık mı hayır,

    çalıştırmak için neye ihtiyacımız var programlama dili seçerek kodlamaya değil mi?

    İşte bunun için de bir programlama editörü yani ortamına ve bir programlama diline ihtiyacımız var. İşte biz de sizin için programlama dillerinin en yaygını C#, editörlerin ise en kullanışlı olanı vs.neti seçtik. O halde önce vs.net kurulumunu yapalım ki bir an önce programlamaya da geçelim. Bildiğiniz gibi teknolojide kullandığımız her türlü uygulamalar sürekli güncellenmekte, geliştirilmektedir. Yani versiyonları sürekli yükseltilmektedir. İşte vs.net de ilk olarak 2003 sürümüyle uygulamaya girdi, şu anda en son 2015 sürümü kullanılmaktadır. Bizde sizin için vs .net in en son sürümü olan 2015 i kuracağız. Ancak kurmadan önce

    tüm vs.net sürümlerinde olduğu gibi 2015 alt sürümleri var işte bunlara bir göz atalım
    Visual Studio 2015 alt sürümleri

    ------------------------

    Visual Studio Community 2015

    Visual Studio Professional 2015

    Visual Studio Enterprise 2015

    Visual Studio Test Professional 2015

    Masaüstü için Visual Studio Express 2015

    Web için Visual Studio Express 2015

    Windows 10 için Visual Studio Express 2015
    Arkadaşlar biz hem temin edilmesi hem de kurulumu kolay olduğu için Visual Studio Community 2015 i seçtik sizler için. Teknik olarak hiç bir sürümün bir diğerinden farkı bulunmamaktadır. Ancak Community version hem parasız indirilmekte ham de sabit diskte çok az yer kaplamaktadır.

    O halde bu aracı nasıl edinirsinizle başlayalım isterseniz.

    1- browser ınızda arama motorlarına "vs .net 2015 indir" ifadesini yazın

    2- Gelen linklerden "Downloads | Visual Studio" tıklayın

    3- Bu linkin açık adresi:

    "https://www.visualstudio.com/en-us/downloads/download-visual-studio-vs.aspx"

    4- Bu linkle açılan sayfadan en baştaki "Visual Studio Community" bölüm içinde bulunan

    "Download Community Free" linkini tıklayarak programın exe file ını bilgisayarınıza indirebilirsiniz.

    5- İndirdikten sonra yapmanız gereken tek şey dosya üzerinde çift tıklayarak kurulum işlemine başlamanızdır.
    ---------------------------KURULURKEN--------------------
    Arakadaşlar vs.net 2015 in tüm versionlarında olduğu gibi Community versionunda sayacağım işletim sistemlerine sahip olmanız gerekiyor.
    Desteklenen İşletim Sistemleri

    -----------------------------

    Windows 7 Service Pack 1

    Windows 8.1

    Windows 8

    Windows Server 2008 R2 SP1

    Windows Server 2012

    Windows Server 2012 R2

    Windows 10 Technical Preview
    Donanım Gereksinimleri
    1,6 GHz veya daha hızlı işlemci

    1 GB RAM (sanal makinede çalıştırılıyorsa 1,5 GB)

    4 GB kullanılabilir sabit disk alanı

    5400 RPM sabit sürücü

    DirectX 9 uyumlu, 1024 x 768 veya daha yüksek görüntü çözünürlüğünde çalışan video kart
    vs_community 2015 nedir

    --------------
    Modern web uygulamaları ve bulut hizmetlerinin yanı sıra Windows,

    Android ve iOS (Apple'ın orijinal olarak iphone için geliştirdiği ancak daha

    sonra ipod Touch ve iPad'de de kullanılan mobil işletim sistemidir)

    için büyüleyici uygulamaların

    oluşturulmasına yönelik ücretsiz, zengin,

    tam özellikli ve genişletilebilir bir yazılım geliştirme aracıdır.
    2.çekim

    ***********************

    2- .NET Nedir

    Kısaca Microsoft'un web tabanlı ya da Windows tabanlı uygulama geliştirme paketi (bir şemsiye)denebilir. Microsoft, üzerinde çok çalışılmış, düşünülmüş bir ürün ortaya sunmuştur ve ileride sunacağı tüm ürünler de bu yeni platformu hedef alacaktır.

    Buradaki uygulama kavramının kapsamı çok geniştir. Bir masaüstü uygulamasından tutun, bir web tarayıcı uygulamasına kadar her şey bu platform içinde düşünülmüştür ve desteklenmiştir. Bu uygulamaların birbirleriyle ve geliştirildiği ortam farketmeksizin dünyadaki tüm uygulamalarla iletişimi için kolayca Web Servisleri oluşturulmasına imkan verilmiştir. Bu platform, işletim sisteminden ve donanımdan daha üst seviyede taşınabilir olarak tasarlanmıştır


    3- .NET ÖZELLİKLERİ:


    • interneti hedef alan bileşen setiyle,

    • programcıları özgürleştiren, diller arası etkileşime olanak tanıyan dil bağımsız mimarisiyle (vb,c#,c++,j# v.b.),

    • web uygulamalarına getirdiği özgün ve radikal yaklaşımıyla,

    • zengin ve mükemmel organize edilmiş sınıf kütüphanesi (class library) ve dokümantasyonu ile,

    • sınırları ortadan kaldıran web servisi desteğiyle...

    özgün bir platformdur.
    4.NET Framework(Class Library-Sınıf Kütüphanesi)) Microsoft tarafından geliştirilen, açık İnternet protokolleri ve standartları üzerine kurulmuş Windows form ve asp.net geliştirme aracıdır. (form alanları, com nesneleri v.b. gibi) .
    .NET Framework SDK (134 MB) : SDK yani Software Development Kit – Yazılım Geliştirme Paketi- kurulumda neler var :



    • hata ayıklayıcılar,

    • SQL Server'in hafif versiyonu,

    • hızlıca başlamanızı temin edecek QuickStart Tools(hızlı başlat araçları),

    • örnek uygulamalar ve sınıf kütüphanesi (class library)


    Herhangi bir .NET uygulaması ortak bir run-time ortamda çalışacak ve ortak bir kütüphaneyi kullanacaktır. Run-time ortamının teknik adı Common Language Runtime(çalışma zamanı ortak dili=CLR mesela: vb,c#,c++ gibi) dir. Bu nedenle .Net Framework CLR, kodunuzun başında duran bir şef gibidir. Yetenekleri ve görevleri çok fazladır ve platformun en önemli bölümüdür.


    5- Nesne yönelimli programlamayı anlamak (Object Oriented Programming)


    Nesne tabanlı programlama modeli
    Nesne tabanlı programlama modelinde nesnelerle işlemler yapılır. Programın geliştirildiği Vs.Net Platformu içinde bulunan nesneler tasarım için açılan form (form da bir nesnedir) üzerine alınır ve bu nesnelerin olaylarında kodlar yazılarak program oluşturulur.
    İşte bu nesneler aslında yazılmış ve derlenmiş (build edilmiş) program parçacıklarıdır. Dolayısıyla her bir nesne aslında bir sınıf (class), bu nesnelerle yapabileceğimiz işler metot (fonksiyon) lar, kod yazdığımız ortam ise nesnenin olayı (event) dır.

    Örnek: Bir buton alınır. Butonun click olayında ad soyad yazdırılır.

    private void button1_Click(object sender, EventArgs e)

    {

    MessageBox.Show("Gülcay KORKMAZ");

    }

    Burada Buton bir sınıftır. (class) Bu sınıfta ait özellikler (properties) ve bu nesne ile yapabileceğimiz işler (metot) vardır. O zaman nesne tabanlı programlama tekniğine göre, yazılım geliştirme ortamında;

    sınıf, sınıfa ait özellikler ve faydalı sonuçlar üreten fonksiyonlar(metotlar) bulunur, Kodlar ise nesnelerin olaylarında (event) yazılır. (Mesela örneğimizde bir buton aldık. Bu buton tıklanınca adımız yazdırılsın. ) Burada buton class, butonun tıklaması ise olay (event) dır
    Kapsülleme (Encapsulation)

    İşlemlerin ve verilerin gizlenmesine veya bir grup içerisinde toplanmasına kapsülleme

    denir. Kapsüllleme sayesinde, sınıfımız içinde kullandığımız alanların dışarıdan herhangi bir

    etki ile doğrudan değiştirilmelerini engellemiş oluyoruz. Bu durum bizim isteğimiz dışında

    oluşabilecek atamaların önüne geçmemize ve ille de bu alanların değerleri değişecekse bizim

    belirlediğimiz bir çizgide olmasına neden oluyor. Bu da programcılıkta ve özellikle nesne

    tabanlı programlamada çok büyük bir yere sahip olan kontrolün elimizde olmasını sağlıyor.

    .NET PROGRAMINI DERLEME VE ÇALIŞTIRMA

    MSIL (Microsoft Intermediate Language)

    Normalde bir program derlendiğinde doğrudan makine koduna çevrilirken, .NET uyumlu bir dil ile derleme yapıldığında program kodu makine koduna değil de MSIL (Microsoft Intermediate Language)'e çevrilir. MSIL işlemciden bağımsız komut setinden oluşmaktadır. Bu komut seti içerisinde nesnelerin yüklenmesi, depolanması ve initialize (başlatılması) edilmesini sağlayan komutların yanı sıra aynı zamanda nesneler üzerinde metot çağırımı yapan komutlar da yer almaktadır. .NET Framework ile yazılmış bir kaynak kod derlenmeden önce MSIL(Microsoft Intermediate Language) ile doğal makine koduna (native code) dönüştürülmektedir. (Burada interpretation dediğimiz yorumlama işlemi yapılmaz.)

    .Net tabanlı bir programın çalıştırılma evreleri
    CLR (Common Language Runtime): Ortak Dil Çalışma Platformu olarak da adlandırılan CLR, makine diline çevrilmiş kodu önbellekte tutar. CLR, .NET altyapısında programların çalışmasını kontrol eden ve işletim sistemi ile programımız arasında yer alan arabirimdir. Normalde yazılan kodlar makine diline çevrilir ve işletim sistemi ile direkt bağlantı kurup çalışırdı. Eğer platformdan bağımsız bir ortam istiyorsak, ihtiyaç duyulan şey CLR dir, hangi platformda iseniz (Linux, Mac, Windows) CLR bu noktada devreye girer ve. NET programlarını farklı platformlarda işletim sistemine göre çalıştırır.
    Assembly Kavramı

    .Net'te derlenen sınıf kütüphaneleri (class library 'ler) ismine Assembly denilen dll dosyalarını oluşturur. Bu anlamda bir Assembly, bir ya da daha fazla fiziksel dosyayı barındıran bir koleksiyondur. Bu dosyalar; assembly içerisindeki derlenmiş sınıfların kodları, resimler, resource dosyaları ve diğer binary dosyalardır.
    Assembly dosyaları .dll ya da .exe uzantılı olabilir. Assembly'ler kabaca COM bileşenlerine (dll'lerine)benzetilebilir. Ancak bildiğimiz COM dll 'lerinden oldukça farklı bir yapıya sahiptir. Bu farklılığın en önemli sebebi assembly’lerin registry'i kullanmamasıdır.

    Oysa bildiğiniz gibi, COM dll'leri kendilerine ait bir takım kimlik bilgilerini saklamak için registry'i yoğun olarak kullanmaktadır. Bileşenlerin registry kullanımı beraberinde bazı Dez avantajlar getirmektedir. Bir an için Visual Basic ile bileşen tabanlı uygulamalar

    geliştirdiğimiz günlere dönersek, kendi makinemizde yazdığımız ve derlediğimiz bir uygulamayı, dosya kopyalaması ile başka bir makineye taşıdığımızda uygulamanın çalışmadığını görürüz. Bunun nedeni; uygulamayı taşıdığımız makinedeki işletim sisteminin, uygulamamızın kullandığı bileşenler hakkında herhangi bir bilgiye sahip olmamasıdır.
    3.çekim

    ******************

    6- C# ile kod yazmak

    C# kuşak imleri (işlem parantezleri) ile ({}) kullanılır. Bu yüzden C,C++ ya da Java dillerine benzerlik gösterir.

    C#’da her bir komut ya da class’tan sonra (.) koyulur, bu nokta ile gelen listeye IntelliSense listesi denir. Bu liste sınıfların bütün yöntemlerini, özelliklerini ve alanlarını içerir. IntelliSense listesinden sonra açılan ayraç yani parantez ile ipuçları belirir. Parantezi kapattıktan sonra noktalı virgülle (;) kod yazımı sonlanır.

    Örnek:

    VS.net Templates içinden WindowsApplication oluşturalım ve buton tıklandığında bir etiket üzerine “Vs.Net’e hoş geldiniz” ifadesi yazsın.
    {

    LblMesaj.Text=" Vs.Net’e hoş geldiniz";

    }
    Bu yazılımda ;

    LblMesaj:Değişkenlerin içindeki değerleri ya da sabit bir ifadeyi yazdırmak için kullanılan bir sınıftır (class)


    Text: Label class’ının(sınıfının) bir metot’u (fonksiyonu). LblMesaj dan sonra bir (.) koyulur ve açılan IntelliSense listesinden seçilir.
    ipucu parametreleri : metot’tan sonra bir ayraç yani ( açılır ya da “ “ arasında mesaj yazılır. Böylece bu metot’a ait ipucu parametreleri görüntülenir. Formata uygun şekilde veri yazılarak ayraç yani ) ya da “ “ kapatılır.

    IntelliSense Nedir:

    C#’da her bir nesne ya da class adının ardından konulan (.) dan sonra gelen listeye IntelliSense listesi denir. IntelliSense listesinde neler bulunur;

    • Method= (Yöntemler) O sınıfa ait yöntemlerdir. Gelen verileri işleyen kodların yazılarak derlenmiş hallerini gösterir.

    • Property : Class ların özelliklerini gösterir

    • Class: Belirtilen class a ait alt class ları gösterir

    • Struct ve Enum: Tanımlamalar(veri türleri) için kullanılan yöntemler

    • İnterface: Arabirim

    • Delegate: Bir veriyi temsil etmek

    **************



    7- C# .Net ile Windows Uygulamaları (Windows Applications)

    Yeni Proje Oluşturmak

    Vs . net ilk açıldığı zaman gelen ekranda;

    Start ve Recent Ana bölümleri karşınıza gelecektir.
    Start Bölümünde;
    Open Project : seçeneği ile daha önce oluşturulmuş projelerde, istenilen proje disk üzerinden açılabilir.
    New Project : seçeneği ile yeni proje açılır Bu pencerede bulunan diller içerisinden ve mevcut olan proje şablonlarından birisi seçilerek proje geliştirilebilir.
    Open From Source Control : seçeneği ile server ile takım projeleri üzerinde çalışabilir vs Online olarak projelerinizi geliştirebilirsiniz.



    Recent da ise en son oluşturduğumuz projelerin adları bulunur. Bunlardan açmak istediğiniz proje adına tıklayarak projenin açılmasını sağlabilirsiniz.
    Yeni bir proje oluşturma:

    Karşılama ekranından New Project seçildiğinde;

    Templates Bölümünde ; Projeyi oluşturacağımız bir dil seçimi ve bu dil içinde proje türü (Windows App, Web App vb. ) seçimi yapılır.

    Seçilen Proje türüne göre ekranın sağ bölümünde alt uygulama seçenekleri açılır.

    Windows seçildiğinde;

    Ekranın sağ bölmesindeki başlıklarda;

    1- Windows Form Application: Bir Windows uygulaması. Yani form üzerine nesnelerin alındığı, nesnelerin event’lerinde kodların yazıldığı ve paket haline getirilen uygulamalar

    2- WPF Application: WPF (Windows Presentation Foundation) ile beraber gelen XML yapısında görsel, vektörel içeriklerin tanımlandığı bir model. Aynı zamanda Silverlight içerisinde de görsel arayüzü modellemek, animasyonları hazırlamak için kullandığımız yapı.

    3- Console Application: vs.net ortamında grafik arayüzü olmaksızın kod geliştirme sonucu oluşturulan uygulamalardır. Bu uygulamalar nesne tabanlı olmayıp sadece basit uygulamalarda (eğitim amaçlı) daha çok kullanılmaktadır.

    4- Class Library: Vs.net içinde olmayan ancak kendi uygulamalarımızda sıkça ihtiyaç duyduğumuz iş ya da işlemler için yazdığımız uygulamalardır. (Bu uzaktan eğitim paketimiz içinde bir class uygulaması yapacağız)

    5- Class Library Portable: Her hangi bir bileşene ihtiyaç duymadan çalışabilen sınıflardır.
    Bu seçeneklerden Windows Form Application seçildiğinde;
    1- Name bölümünde bu uygulama için bir ad seçimi yapılması istenir
    2- Aynı ileti kutusunun sağ üst köşesinde ise framework version seçimi yapılabilir. Vs2015 default .net fw. Versionu 4.5.2 dir. Ancak tüm uygulamalarda olduğu gibi .net frame work ünde elbette çeşitli versiyonları mevcuttur. Zaten listeyi açtığımızda da görebilriz.
    3- Location: Projenin kaydolacağı yer. Bu yer Vs2015 tarafından default c:\users\

    NOT:Location bölümü kalıcı olarak değiştirilebilir, bunun için; Herhangi bir proje açıkken menubar dan, Tools-Options-Project and Solution seçilir. Sağ taraftaki “Visual Studio Project Location” bölümünde istenen klasör browse edilir.
    4- Solution Name: Solution Vs.Net projelerinin en tepesinde “çözümler “ ifadesi ile yer alır. Solution adı altına birden çok proje adı verilerek, yeni projeler oluşturulur. Solution yanında “create directory for solution” işaretli değilse, proje adı ile aynı solution oluşur ve bu ad altında location da bir klasör oluşur, proje de bu klasör içinde kaydolur. Bu bölüm işaretliyse; solution adı ve proje adı farklı oluşturulabilir. Location da önce solution adı ile bir klasör oluşur, onun içinde de name verilen ad ile bir proje klasörü daha oluşur. Projedeki tüm item’lar (formlar, modüller vb. dosyalar) bu içerdeki klasör içinde oluşur.
    5- Add to source control: online olarak takım projesi oluşturulacaksa bu seçenek seçilir.

    Visual studio .Net sayfa bölümleri:

    Visual studio içinde, IDE'de (Integrated Development Environment- Tümüleşik kod geliştirme ortamı) çok çeşitli amaçlar için kullanılan çok değişik pencereler bulunur.


    1. Designer/Kod Editör: zamanınızın en çok geçtiği bölümdür. Designer sekmesinde form alanı üzerine objeler alıp, bunları edit edebilirsiniz (tasarım yapabilirsiniz).Bunun yanı sıra arka plan kodlarının bulundu sekme ile tasarım sekmesi pencerenin aynı yerindedir. İki sekme arasında kolaylıkla geçilerek tasarım ya da kodlama yapılabilir.
    2. Solution Explorer: Projeye dahil edilen tüm dosyaların (cs, uzantılı formlar, projeye eklenen class lar vb.) tutulduğu bölümdür. Bu bölümde bulunan küçük araç çubuğu sayesinde ayrıca bir form tasarım bölümünde iken kod (view code butonu ile) bölümüne geçilebilir, projedeki tüm item’lar Show All Files butonu ile görüntülenebilir.




    1. Server Explorer: Yapılandırılmış veri bağlantıları, olay günlükleri vb. gibi bilgisayarınızın yönetim bölümlerini gösteren ve sayfanın sol üst köşesinde bulunan bölümdür (toolbox ile aynı yerde) yerdir. Eğer ilgili yerde yoksa “view” menüsünden açılır.

    1. Data Sources: Daha önce programcı tarafında yapılandırılmış veri kaynaklarının bulunduğu yerdir. Bura oluşturulan veri tabanı bağlantıları farklı projelerde kullanılabilir. Bir nevi veri tabanı bağlantı kütüphanesi de denebilir.

    1. Properties: seçili nesnesinin her türlü özelliğinin edit edildiği bölümdür. (sayfanın sağ alt köşesindedir)

    1. Visual Studio .Net Toolbox: Form dizaynı için gerekli olan tüm componentlerin bulunduğu bölümdür.



    4.çekim 11.8.2015

    ************************

    Bu gün sizlerle Kod sayfasındaki satırların anlamlarını öğreneceğiz
    Bir C#.Net code sayfasında açılan satırların anlamı:
    Örnek : Buton tıklandığında bir label’a günün tarihini yazdıralım

    using System;

    using System.Collections.Generic;

    using System.ComponentModel;

    using System.Data;

    using System.Drawing;

    using System.Linq;

    using System.Text;

    using System.Threading.Tasks;

    using System.Windows.Forms;
    namespace Win_App_Bu_Gun

    {

    public partial class Form1 : Form

    {

    public Form1()

    {

    InitializeComponent();

    }
    private void button1_Click(object sender, EventArgs e)

    {

    LblTarihYaz.Text = "Bu günün tarihi: " + DateTime.Now.ToShortDateString();
    }

    }

    }

    1. Using System :En tepede Proje tarafından otomatik olarak eklenen System class’ı vardır. Bu class projenin her yerinde kullanılır ve “using” tanımlama ifadesi ile otomatik olarak declare edilir.

    2. namespace Win_App_Bu_Gun: Projemizin adıdır

    3. public partial class Form1 : Form :Form class’ından Form1 adında bir genel nesne tanımlandı

    4. public Form1():Form1 artık genel bir nesne olarak oluştu bu nesneya bağlı diğer nesnelerin olayları gerçekleşebilir

    5. InitializeComponent(): Nesneler bölümünün başladığını ifade ediyor

    6. private void button1_Click: Form üzerine alınan ve name’i (button1) olan butonun click olayı gerçekleşiyor. Buradaki private: Bu olayın sadece bağlı bulunduğu class içinde işlem göreceğini yani özel olduğunu ifade eder, void ise: Bu alt programın geriye değer döndürmediğini ifade eder. (Not: bu bir procedure olduğu için ve procedure’lerde geriye değer döndürmedikleri için void ile tanımlandı. Oysa function’lar da bir alt program, ancak geriye değer döndürürler.)Her olay ya da alt program ya da diğer bir diğer adla procedure’a ait kodlar, kuşak imleri dediğimiz {} parantezler arasında yazılır.

    7. Label’a aktarılan tarihsel veri toString ifadesi ile kodlandı, bunun nedeni ise;

    C# da;

    • Matematiksel ya da tarihsel bir ifadenin label ya da textbox’a yazdırılması için mutlaka stringe çevrilmesi gerekli.

    • Textbox içinde alınan değerler default olarak string gelir. Dolayısıyla matematiksel bir işleme tabi tutulacaksa sayısala çevrilmelidir.

    • Eğer Label’a yazdırılacak ifade de string bir sabit kullanılmışsa takip eden sayısal değişkenlerin ayrıca string türe çevrilmesine gerek yok.


    Hemen bir örnekle son maddemizi daha iyi anlamaya çalışalım.

    Örnek: Girilen kısa kenar ve uzun kenar verilerinden faydalanarak dikdörtgenin alanını hesaplatıp label’a yazdıran program.
    namespace Win_App_Alan_Hesap

    {

    public partial class Form1 : Form

    {

    public Form1()

    {

    InitializeComponent();

    }
    private void button1_Click(object sender, EventArgs e)

    {

    // LblAlan.Text = "Dikdörtgenin alanı:" + Convert.ToInt32(TxtKk.Text) * Convert.ToInt32(TxtUk.Text);
    LblAlan.Text = Convert.ToString(Convert.ToInt32(TxtKk.Text) * Convert.ToInt32(TxtUk.Text));

    }

    }

    }

    Projeyi çalıştırmak:

    Proje İki türlü çalıştırılır.

    • Debug edilerek (Debug Mode): Araç çubuğu üzerinde “start” düğmesi tıklanarak ya da F5’e basılarak çalıştırıldığında proje hem exe file oluşturur hem de çalışır. Eğer bir hata varsa “output” bölümünde hata iletisi ile karşılaşılır.

    • Build edilerek(Relase Mode): Projenin build edilmesi demek; derlenmesi yani makine diline çevrilmesi yani exe ya da dll uzantısının oluşması demektir. Dolayısıyla bir .Net Windows Application projesinin derlenmesi demek, exe file ın oluşması demektir. Proje .net platformu içinde çalıştırılmadan da Build edilir ve exe file oluşturulabilir. (Build iki türlü edilir; ya solution Explorer bölümünde projenin üzerindeyken Mouse sağ butondan ya da build menüsünden ilgili seçenek seçilerek)

    NOT:

    Oluşan exe file proje klasörünün içinde bin ve obj klasörlerinin içinde debug klasörünün içinde bulunur. Bu file çift tıklanarak ta proje çalıştırılabilir.
    5.çekim.11.8.2015 (slayt adı : 5.çekim-11.8.2015.ppt)

    ********************
    Veri Türleri (DATA TYPES)

    Türler C# da ikiye ayrılır: Değer türleri ve referans türleri. Değer türleri ile referans türleri arasındaki farkı anlamak, C# da değişkenlerin bellek yönetiminin nasıl çalıştığını anlamak demektir. Değer türleri ve referans türleri aynı zamanda farklı iki bellek bölgesini anlatmaktadır: Stack ve Heap bellek bölgesi.

    • değer türleri Stack bellek bölgesi ile ilişkilidir. Değer türünden bir değişken Stack bellek bölgesinde tutulur,

    - referans türleri de Heap bellek bölgesi ile ilişkilidir. Referans türünden bir değişkenin kendisi Stack bölgesinde tutulurken temsil ettiği nesne Heap bellek bölgesinde tutulur.
    Değer Türleri: Değer türleri C# da kullanılan int, long, char gibi doğal türlerden oluşmaktadır. Net içinde tür yönetimi CTS ( Common Type System ) tarafından yönetilir. CTS. Net içinde kullanılan dillerin türlerini, dil bağımsızlığını sağlamak amacıyla ortak bir tür ile gösterir. Yani siz. Net içinde Visual Basic ya da C# ile program yazdığınızda kullandığınız türler CTS tarafından ortak bir türe dönüştürülmektedir.

    Örneğin;

    Visual Basic de kullanılan integer ve C# da kullanılan int türleri .Net içinde System.Int32 ile gösterilmektedir.

    C#’da kullanılan Değer Türleri ve . Net (Common Type System) içindeki tanımları

    C# Adı

    CTS Karşılığı

    Açıklama

    Max ve Min aralık yada değeri

    sbyte

    System.Byte

    8 bit işaretli tamsayı

    -128 : 127

    short

    System.Int16

    16 bit işaretli tamsayı

    -32.768 : 32.767

    int

    System.Int32

    32 bit işaretli tamsayı

    -2.147.483.648 : 2.147.483.647

    long

    System.Int64

    64 bit işaretli tamsayı

    -9.223.372.036.854.775.808 : -9.223.372.036.854.775.807

    byte

    System.Byte

    8 bit işaretsiz tamsayı

    0,177083333

    ushort

    System.UInt16

    16 bit işaretsiz tamsayı

    0 : 65.535

    uint

    System.UInt32

    32 bit işaretsiz tamsayı

    0 : 4.294.967.295

    ulong

    System.UInt64

    64 bit işaretsiz tamsayı

    0 : 18.446.744.073.709.551.615

    float

    System.Single

    32 bit tek kayan sayı

    +yada - 1,5*10-45 : + ya da - 3,4*1038

    double

    Sytem.Double

    64 bit çift kayan sayı

    +yada - 5*10-324 : + ya da - 1,7*10308

    decimal

    System.Decimal

    128 bit ondalıklı sayı

    +yada - 1,5*10-28 : + ya da - 7,9*1028

    bool

    System.Boolean




    true ya da false

    char

    System.Char

    Karakterleri temsil eder

    16 Unicode karakterleri



    Referans Türleri: Referans türleri adres tutan türlerdir. C#’da tüm nesneler referans türündendir. Dolayısıyla C#’da her şey bir nesne olduğuna göre ve Object sınıfından türetildiğine göre demek ki C# kullanılan tüm nesneler bir adres belirtirler. Referans türünden bir nesnenin içindeki değer stack bölgesinde tutulurken, nesnenin kendisi heap bellek bölgesinde tutulmaktadır.
    Örnek: Bir TextBox Nesnesi eklediniz. Kullanıcı da arayüz üzerinden bu nesne aracılığı ile “Ali KOŞ” verisi girdi.

    İşte nesnenin kendisi yani Textbox (Heap bellekte), girilen bu veri yani Ali KOŞ (Stack bellekte) tutulur.


    C# Adı

    CTS Karşılığı

    Açıklama

    object

    System.Object

    Bütün veri türlerinin türediği kök eleman

    string

    System.String

    Unicode karakterlerinden oluşan string


    Özetle:

    * C# da kullanılan doğal türlerin aslında .Net içinde CTS tarafından diğer .Net dilleri ile uyumlu olması açısından ortak bir tür ile temsil edildiği,
    * C#’da değer türleri ve referans türleri olarak iki türün olduğu,
    * Değer ve referans türleri ile bağlantılı stack ve heap denilen iki bellek bölgesinin olduğu unutulmamalıdır.
    6.çekim.11.8.2015 (slayt adı : 6.çekim-11.8.2015.ppt)

    ********************

    Değişken Tanımlama

    Bir program çalıştırırken tüm veriler geçici olarak hafızada tutulur. Değişkenler bu verilerin isimlendirilmesi işlemidir. C# da değişkenler aşağıdaki yapıda tanımlanırlar.

    ;

    Örneğin int i;
    Diğer modern programlama dilleri gibi C# da da değişkenleri kullanmadan önce tanımlamak zorundasınız. 
      1   2   3   4   5






        Ana sayfa


    Çalıştırmak için neye ihtiyacımız var programlama dili seçerek kodlamaya değil mi?

    Indir 425.5 Kb.